برنامه ریزی و مدیریت زمان

برنامه ریزی و مدیریت زمان

برنامه ریزی و مدیریت زمان یکی از مهم‌ترین مؤلفه زندگی هر شخصی است. برای داشتن زمان کافی برای هر کاری نیاز به برنامه ریزی داریم.

همه ما کلی کار عقب افتاده داریم که نیاز به تمام کردن دارند.

با دانستن تکنیک‌های مدیریت زمان، کارهای بیشتری می‌توانیم انجام دهیم. اما آیا می‌توانیم به همه کارهایمان برسیم؟

مسلماً نه! چون همیشه مغز ما بسیار سریع‌تر از جسم ما پیشرفت می‌کند.

وقتی به همه کارهایمان نمی‌رسیم، برنامه ریزی به چه دردی می‌خورد؟

درست است که انسان هیچ گاه زمان کافی برای انجام هر کاری را نخواهد داشت، اما برنامه ریزی کمک می‌کند که ما کارهای بیشتری در زمان کمتر انجام دهیم.

وقتی از مدیریت زمان صحبت می‌کنیم دقیقا منظور ما همین است.

بیشتر بخوانید: مدیریت زمان در کلاس

گام‌های مهم در برنامه ریزی مؤثر

مدیریت زمان

اولویت‌های خود را تعیین کنید

اولین قدم مدیریت زمان اولویت بندی کارهایمان است.

این جدول (ماتریس آیزنهاور) به شما کمک خواهد کرد کارهایتان را اولویت بندی کنید:

برنامه ریزی
ماتریس آیزنهاور
ضرورت

در این دسته مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهید قرار می‌گیرند. کارهایی که فوراً باید انجام شوند.

ذکاوت

این دسته کارها به اندازه دسته قبلی فوری نیستند.

همه ما می‌دانیم ورزش کردن برای سلامتی مهم بوده و اگر ورزش نکنیم در بلند مدت تبعات زیان‌باری خواهد داشت.

اما خیلی وقت‌ها برنامه‌ای انجام آن نداریم بنابراین در دسته ذکاوت قرار می‌گیرد.

بطالت

درست است که این دسته از کارها مهم هستند اما در اولویت‌ها، کارهای دیگری وجود دارند.

بنابراین هنگام انجام این کارها عملاً در حال بطالت وقت هستیم.

حماقت

دیگر نیازی نیست توضیح بیشتری در این باره بدهم!

همواره کارهایی وجود دارند که نه مهم هستند و نه فوری. انجام این کارها حماقت است!

چند کار باهم انجام ندهید

چند کار

سعی کنید همزمان به چند موضوع فکر نکنید. این کار تمرکز شما را از بین خواهد برد.

متد برنامه ریزی ۱-۳-۵

یکی از بهترین روش‌های برنامه ر‌یزی، روش ۱-۳-۵ است.

یعنی در هر نوبت ۱ کار سخت، ۳ کار متوسط و ۵ کار آسان انجام دهید.

می‌توانید این قانون را به ترتیب اولویت هم مرتب کنید:

در هر نوبت ۱ کار ضروری، ۳ کار نیمه ضروری و ۵ کار معمولی انجام دهید.

قانون ۲۰/۸۰ را فراموش نکنید

قانون ۲۰/۸۰ توسط ویلفرد پَرِتو نوشته شده است.

خیلی از شما عزیزان احتمالاً با این قانون آشنا باشید.

خلاصه قانون این است: ۸۰ در صد نتایج ما از ۲۰ درصد کارهایمان حاصل می‌شوند. بنابراین روی ۲۰ درصد مهم کارها تمرکز کنید.

برای اتفاقات غیر منتظره برنامه ریزی کنید

حادثه خبر نمی‌کند. همواره یک برنامه جایگزین یا Plan B برای کارهایتان طرح کنید.

اهداف خود را بنویسید

خیلی از افراد برجسته بر نوشتن اهداف تأکید دارند. وقتی هدفی را روی کاغذ می‌نویسیم، آن هدف در ذهن ما قلاب شده و باعث می‌گردد برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

این جمله را همیشه به خاطر داشته باشید:

هدفی که مکتوب نباشد آرزوست

از همراهی شما سپاسگزارم.

با نظرات سازنده خود در بهبود سایت سهیم باشید!

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *