تمرکز ، بزرگترین سرمایه برای یادگیری

تمرکز ، بزرگترین سرمایه برای یادگیری

قبل از اینکه درباره راهکارهای افزایش تمرکز صحبت کنیم بگذارید اول با یک کار عملی این مقاله را شروع کنیم:

لطفاً هرجا که هستید صاف بنشینید و به نفس کشیدن خود فکر کنید. اگر خواستید می‌توانید چشمهایتان را ببندید.

دیدن این تصویر هم می‌تواند به شما کمک کند:

تمرکز روی تنفس
به آرامی و هماهنگ با تصویر نفس بکشید

این کار را به مدت یک دقیقه انجام دهید. در طول این یک دقیقه سعی کنید فقط روی نفس کشیدنتان تمرکز کنید.

حالا بیایید نتایج را بررسی کنیم: چند ثانیه از این ۶۰ ثانیه را کاملاً روی نفس کشیدن تمرکز داشتید؟

شاید راحت به نظر برسد ولی کمتر کسی پیدا می‌شود که تمام آن یک دقیقه را به چیزی به جز نفس کشیدن خود فکر نکند!

قدم اول: پذیرش حقیقت

ما باید این حقیقت را بپذیریم که مغز ما نمی‌تواند برای مدت زیادی روی یک موضوع تمرکز کند.

در سال ۹۷ در یک دوره بلندمدت ۱۰ ماهه در تهران شرکت می‌کردم. مدرس دوره آقای محمدپیام بهرام پور عزیز بودند.

یکی از جملات ایشان که برای من لذتبخش بود و همیشه آن جمله را با خودم تکرار می‌کنم این بود:

مغز ما برای حواس پرتی سیم کشی شده

قدم دوم: آشنایی با حواس پرت کننده ها

برای اینکه بتوانیم میزان حواس پرتی خودمان را کاهش دهیم، اول باید با عواملی آشنا شویم که حواس ما را پرت می‌کنند.

تلویزیون

۱- تلویزیون

شاید دیده باشید که مادرهایمان موقع غذا پختن به صدای تلویزیون هم گوش می‌دهند.

بعضاً برنامه تلویزیون به قدری جذاب و هیجان انگیز است که آنها غذا پختن را به کلی فراموش می‌کنند و به پای تلویزیون می‌نشینند.

بعد از سوختن غذا متوجه می‌شوند که حواسشان به تلویزیون پرت شده و غذا را فراموش کرده‌اند!

موبایل

۲- موبایل

این روزها موبایل‌ها و تلفن‌های همراه جزء جدایی ناپذیر از زندگی ما شده‌اند.

اخیراً تحقیقات جالبی انجام شده که نشان میدهد نور صفحه موبایل به شدت توجه ما را به سمت خود جلب می‌کند.

این پدیده به قدری شدید بود که فرد مورد نظر با اینکه می‌دانست موبایل کنار او متعلق به محقق است، اما با هربار روشن شدن صفحه سرش به سمت موبایل می‌رفت!

بیشتر بخوانید: برنامه ریزی و مدیریت زمان

افکار مزاحم

۳- افکار مزاحم

همه ما روزانه چند ده هزار فکر متفاوت می‌کنیم.

بسیاری از این افکار خیال پردازی‌ها و نگرانی‌های بی مورد هستند.

شاید متوجه شده باشید که موقع مطالعه همزمان با از بین رفتن تمرکز افکار و بعضاً طرح‌های جالبی به ذهنتان خطور می‌کند.

کم خوابی

۴- خستگی و کم خوابی

یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش تمرکز ، نداشتن خواب کافی است.

خواب کم علاوه بر کاهش تمرکز و کارایی، در طولانی مدت باعث آسیب فیزیکی به بدن می‌شود.

قدم سوم: دوری از عوامل حواس پرت کننده

حالا که با عوامل پرت کننده حواس آشنا شدید، وقت آن رسیده که این عوامل را برای افزایش تمرکز مدیریت کنید:

۱- تلویزیون

جلوی تلویزیون مطالعه نکنید.

حتی وقتی دارید با همسرتان یا فرزندتان صحبت می‌کنید، صدای تلویزیون را کامل قطع کنید.

۲- موبایل

برای اینکه در انجام کارها تمرکز و بهره‌وری بیشتر داشته باشید ، صدای موبایل خود را قطع کنید.

موبایلها

موقع مطالعه موبایلتان را روی میزتان قرار ندهید.

تا جایی که می‌توانید موبایل خود را برعکس بگذارید تا نور صفحه آن تمرکز و حواستان را پرت نکند.

۳- افکار مزاحم

بگذارید خیالتان را راحت کنم. از شر افکار مزاحم خلاص نخواهید شد!

تمرکز هم با حضور افکار مزاحم از بین می‌رود! پس چه کار کنیم؟

می‌توانید با این روش آنها را مدیریت کنید:

اجازه بدهید مغزتان افکارتان را بیان کند. بعد از اتمام آن فکر، بگویید:

مغز عزیزم متشکرم!

بعد از شنیدن نظر مغزتان به کارتان ادامه دهید.

این روش را حتماً امتحان کنید معجزه می‌کند.

۴- خستگی و کم خوابی

آخرین عامل از بین برنده تمرکز ، خواب ناکافی است.

لزومی ندارید به نصیحت من گوش کنید. فقط سعی کنید به میزانی که بدنتان به خواب نیاز دارد، بخوابید!

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *