ذهن آگاهی

ذهن آگاهی

ذهن آگاهی یا mindfulness جدیداً گل سرسبد صحبت‌های عمومی و تخصصی شده است.

در این مقاله قصد داریم با پدیده ذهن آگاهی آشنا شده و از آن برای تمرکز و یادگیری بهره ببریم.

ذهن آگاهی چیست؟

به بیان خیلی ساده، ذهن آگاهی یعنی توجه کردن به کاری که همین الآن در حال انجام دادنش هستیم.

به معنای دیگر، ذهن آگاهی به ما کمک می‌کند تا از بند خاطرات گذشته و تجسم آینده رها شده و به حال بازگردیم.

بنابراین، این تکنیک یا وضعیت ذهنی می‌تواند در بسیاری از جنبه‌های زندگی ما تأثیر مثبت داشته باشد.

در این مقاله، ما می‌خواهیم از ذهن آگاهی برای افزایش تمرکز خود بهره بگیریم.

بیشتر بخوانید: تمرکز ، بزرگترین سرمایه برای یادگیری

ذهن آگاهی

تمرینات ذهن آگاهی برای افزایش تمرکز

در این بخش چند تمرین ساده به شما خواهم گفت که پس از انجام دادن آنها، علاوه بر افزایش تمرکز، احساس خوبی خواهید داشت.

۱- تمرین تنفس آگاهانه

لطفاً به تصویر زیر توجه کنید:

تمرین تنفس
روزانه حداقل ۵ بار و هر بار به مدت یک دقیقه هماهنگ با این تصویر نفس بکشید.

این تمرین ذهن آگاهی به شما کمک می‌کند به توجه کردن به تنفس، تمرکز خود را بازیابی کنید.

ممکن است حین انجام این تمرین و تمرینات بعدی، افکار روزمره و شاید مزاحم به ذهنتان بیایند.

سعی نکنید که افکار و خاطراتتان را از ذهنتان پاک کنید. چون موفق نخواهید شد!

در عوض به افکارتان اجازه حضور بدهید. در این مورد بیشتر توضیح خواهم داد.

بیشتر بخوانید: یادگیری بهتر و مؤثرتر

۲- تمرین توجه به بدن

در این تمرین ذهن آگاهی ، باید به بدنتان توجه کنید:

فرقی نمی‌کند روی صندلی نشسته باشید یا دراز کشیده باشید. در هر حالتی که هستید سعی کنید تمام حواس ۵ گانه‌تان را به بدنتان معطوف کنید.

  • به تمام صداهایی که به گوشتان میرسد توجه کنید.
  • انگشتات خود را تکان دهید و به حس انگشتانتان توجه کنید.
  • لباسی که پوشیده‌اید چه فشاری به بدنتان وارد می‌کند؟
  • پاهایتان کجا قرار دارند؟ چه فشاری به آنها وارد می‌شود؟
  • کجای بدنتان احساس خارش دارید؟
  • به تمام چیزهایی که می‌بینید توجه کنید.
  • به بوهای استشمام شده فکر کنید.
  • طعم آخرین چیزی را که خورده‌اید در دهانتان حس کنید.

البته اوایل کار تمرکز کامل به همه جنبه‌های بدنتان کمی سخت خواهد بود.

سعی کنید روزانه حداقل ۳ دقیقه این تمرین ذهن آگاهی را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: روش‌های مطالعه و یادگیری

تمرین ذهن آگاهی

۳- تمرین برقراری ارتباط با محیط اطراف

یک تمرین ذهن آگاهی دیگر، توجه به آنچه در اطرافمان می‌گذرد است.

به آنچه می‌شنوید، می‌بینید، لمس می‌کنید، مزه می‌کنید و می‌بویید توجه کنید.

  • دمای محیط اطرافتان چگونه است؟
  • آیا هوا جریان دارد؟
  • نور محیط چگونه است؟
  • منبع نور کجاست؟
  • حداقل به ۵ صدایی که می‌شنوید توجه کنید
  • حد اقل به ۵ شیء که می‌بینید توجه کنید
  • یک کتاب بردارید و ورق بزنید
  • صفحات آن را بو کنید
  • به هوایی که به جریان می‌اندازد توجه کنید
  • ورقه‌های آن را با دست و انگشتان خود حس کنید

این تمرین ذهن آگاهی را حداقل به مدت ۳ دقیقه انجام دهید.

نکته: تمرین سوم را می‌توانید فقط به یک حس اختصاص بدهید.

برای مثال به مدت یک دقیقه فقط به صداهایی که میشنوید تمرکز کنید.

تمرین

اگر حین انجام تمرینات ذهن آگاهی حواسمان پرت شد چه کار کنیم؟

همانطور که در بالا هم اشاره کردم، ممکن است حین انجام تمرینات حواستان به یک خاطره یا داستانی از ذهنتان معطوف شود.

در این موارد باید توجه کنید که هیچ وقت با افکارتان مبارزه نکنید.

در عوض اجازه دهید در ذهنتان حضور داشته باشند.

هر جا که از تمرین کردن غافل شدید، اول از ذهنتان به خاطر یادآوری خاطرات گذشته یا تعریف کردن یک داستان تشکر کنید. سپس به تمرین بازگردید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ذهن آگاهی و مدیریت افکار مزاحم، پیشنهاد می‌کنم کتاب تله شادمانی از راس هریس را مطالعه کنید.

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *